User Tools

Site Tools


awal

Sejarah Awal (1850-an)

1850-an: Gambaran Suasana Prakolonial

“Dibuka” sekitar awal 1800-an. Keadaan Kuala Lumpur, termasuk Gonggang/Setapak, sekitar 1850-an, menurut riwayat Abdullah Hukum:

“Pada masa saya berumur kira-kira 15 tahun saya dibawa berdagang oleh ayahanda saya meninggalkan negeri. Kami keluar dari tanah Sumatera melalui Pekan Baharu (Siak) dengan sebuah sekoci belayar menuju tanah Semenanjung dan menempat ke Melaka pada tahun 1850. … Setelah berhenti tiga hari lamanya di Melaka itu, maka kami pun belayar pula dengan sebuah nadil menuju Pengkalan Kempas. Nadil yang kami tumpang itu memunggah kain dan barang-barang lain di Pengkalan Kempas. Kami pun naik ke darat. Saya mengambil upah menggalas kain dari Pengkalan Kempas ke Sungai Ujong. … Dengan jalan itulah kami sampai di Sungai Ujong. Berhentilah saya di Sungai Ujong selama lapan hari dengan maksud hendak mencari pekerjaan tetapi tak dapat. Masa itu Sungai Ujong belum masuk di bawah perintah Inggeris dan pemerintahnya ialah Almarhum Datuk Kelana Sendeng namanya. Cina telah ada membuka lombong di situ dan sebab tiada pekerjaan maka kami pun beredar menuju Kuala Lumpur kerana kata-kata orang banyak pekerjaan di Kuala Lumpur boleh bertanam sayur dan boleh melampan. Ketika itu ada pula kumpulan orang Inggeris menggalas kain hendak berangkat ke Kuala Lumpur, maka kami tumpanglah kumpulan itu. … Adapun jauhnya perjalanan itu ialah tiga hari tiga malam. … Akhirnya, kami pun sampailah di Kuala Lumpur lalu menumpang di rumah Haji Abdul Ghani orang Air Bangis berkedai (Java Street sekarang). Pemandangan di Kuala Lumpur: Kuala Lumpur pada masa itu sibuk cara zaman dahulu. Ada dua lorong sahaja, iaitu Java street dan Market Street sekarang manakala Ampang Street (Lorong Ceti) yang ramai sekarang ini masih kolam ikan dipunyai oleh Almahrum Sutan Puasa. Rumah-rumah kedai masa itu atap bertam dinding pelupuh (buluh) dan orang yang berniaga di situ seperti menjual kain-kain dan makanan semuanya orang Melayu, iaitu bangsa Rawa dan Mendahiling dan ketuaan masa itu ialah Sutan Puasa dan Raja Bilah. Kedua-dua ketua ini mengutip hasil dagangan yang lalu lintas melalui Sungai Kelang atau Sungai Gombak. Adapun cukai timah ialah seringgit sebahara (tiga pikul). Ada pun Setapak sekarang di hulu Sungai Tapak namanya dan Hulu Gombak sekarang Air Panas namanya. Maka Sutan Puasalah yang membuka sawah pada kedua-dua tempat ini. Tuan Haji Abdullah Hukum berkata lagi - saya ingat mengambil bahagian mengambil upah membuat tali air di Serambut (Batu Lima Setapak sekarang) dan juga di tempat-tempat lain diupah oleh Sutan Puasa. Sawah yang dibuka Sutan puasa itu mudah sahaja. Apabila tali air sudah siap maka orang ramai barang siapa sahaja boleh membuat sawah tetapi syaratnya hendaklah membayar cabut 10 gantang padi pada tiap-tiap seratus gantang (10 peratus) kepada Sutan Puasa apabila habis musim menuai. Kiraan membayar cabut itu tidak begitu keras hanya mengikut pengakuan masing-masing orang yang bersawah sahaja. Pendeknya berapa yang dihantarkan orang kepadanya itulah diterimanya. Lepas daripada mengambil upah membuat tali air itu saya melampan di Setapak berkekalan kira-kira tiga tahun lamanya. Masa itu tiada apa-apa huru-hara dalam Kuala Lumpur. Semua orang Melayu tinggal dalam aman dan tetuaan semuanya orang Mendahiling.”

(Adnan Haji Nawang, 1997: "Kuala Lumpur dari Perspektif Haji Abdullah Hukum", m.s.14-17).

Zaman Awal Kolonial (1880-an)

“In 1820/4, John Anderson during his recce, said “Sungei Lumpur” has Tin in abundance, and only a day trip (by foot) to Pahang border. Some would assume he meant to refer the area of Sungai Tua, north of Batu Caves, where there is now no trace of it. Mr Gripper conjectures the name “Sungei Lumpur” persisted down the length of the stream to its confluence with the Klang River. Thus, Kuala Lumpur was in fact is properly named as the junction of the Lumpur/Gombak river with the larger Klang River. So they said…”

Photo 1
“Photo 1: NB* See the far end of “Gombak Road”, the wooden bridge was already there, over the Gombak River. On its right were sheds and houses where now the Bangunan Sultan Abdul Samad is now located, now Jalan Raja. The corner is now where the Old Post Office is located. The street turning right is now Jalan Pasar Besar. The road left at the intersection was Barrack Road (Jalan Tangsi) leading towards Club Road (now Jalan Parlimen). The path closest at the bottom, was where the Old Railway Track from KL to Kuala Kubu ran. The Kuala Lumpur Padang was originally a vegetable patch.”

Photo 2
“Photo 2: road opposite left along Jalan Pasar Besar leading to Lebuh Medan Pasar and a wooden bridge over the Klang River. There were wooden houses at Medan Pasar Besar, sited alongside the Klang River for easy waste disposals. Foreground was where the first railway station shed was built and the Railway Goods Yard behind it. Further along at the corner near the Jalan Pasar Besar bridge, now located the Agro BanK.”

Photo 3
“Photo 3: Foreground is the Old KL Railway Goods Yard. The big building near the top left hand corner, with clean brick facade, I believe, could be the Old Yap Ah Loy's house. He died in 15 April 1885. A lot of enjoicing people said he built this city, well nothing much to be proud of, I would say.”

“Photo 4 (Missing): KL River of Life Scheme of 1880, where river was the main communication route, polling boats. Foreground is a timber shed for making roof trusses. The path near the river was where the first railway track was built for the KL to Pengkalan Batu, Klang route, inaugurated on 22 September 1886. Another branch leading towards this direction, was later added. The track for the KL to Kuala Kubu line, that run behind the Old Selangor Club, now the Jalan Kinabalu overpass. Across the river where now Pasar Seni is located, looks like there was a Coconut Farm or Nursery. The background could be of Bukit Petaling, with a path leading to the Pudu mine (?).”

KL 1880 Photos 1-4 Merged
“KL 1880 Photos 1-4 Merged: The Panoramic view of Old Kuala Lumpur in 1880. Background: Bukit Nanas, Weld Hill and Bukit Petaling.”

(Sumber: WooeR @ Woodstock69, 2 Aug 2016: "Kuala Lumpur Lama Circa 1880").

Malay Kedai, Kuala Lumpur.
“291: Malay Kedai, Kuala Lumpur. Two Woven Mat Houses with Thatch Roofs; One on Platform n.d” (Photo Lot 97 DOE Asia: Malaya: General: Postcards 04797100, National Anthropological Archives, Smithsonian Institution: |"siris_arc_61387 / NAA INV 04797100").

Peta Kuala Lumpur dan kawasan sekitarnya, 1889
Peta Kuala Lumpur dan kawasan sekitarnya, 1889 (J. M. Gullick, 1955: "Kuala Lumpur, 1880-1895").

Pengakuan penting: Kami bukan ahli sejarah! Sila klik di sini untuk penjelasan lanjut.

awal.txt · Last modified: 2024/01/29 18:56 by sazli