n_a_halim
Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
Both sides previous revisionPrevious revisionNext revision | Previous revision | ||
n_a_halim [2024/03/26 14:29] – [Koleksi di ATMA, UKM] sazli | n_a_halim [2024/03/26 15:22] (kini) – [1989-1995: Karyawan Tamu @ ATMA, UKM] sazli | ||
---|---|---|---|
Line 7: | Line 7: | ||
===== Riwayat Hidup ===== | ===== Riwayat Hidup ===== | ||
- | * **1938-03-17: Kelahiran**: | + | ==== 1933-1963: Awal Kehidupan ==== |
- | * **1963: Pelukis Diorama @ Muzium Negara**: //"Bakat melukisnya dikesan oleh Allahyarham Mubin Sheppard (1905 - 1994), yang mengambilnya bekerja | + | * **1938-03-17: Kelahiran**: //"N. A. Halim dilahirkan pada 17 Mac 1938, di Lenggong , Perak, |
- | | + | ==== 1963-1988: Kakitangan Muzium Negara ==== |
+ | |||
+ | | ||
+ | |||
+ | * **1964-1988**: //"Dia merupakan salah seorang daripada kakitangan yang bertanggung jawab menyediakan bahan bagi pameran sejarah semula jadi yang pertama di Muzium Negara pada tahun 1964, sebelum memilih untuk bersara pada tahun 1988. Ketika bertugas dengan muzium, dia menjelajah seluruh negara dan mengambil gambar segala perkara yang menarik perhatiannya. Muzium Negara menjadi tempat dia mengembangkan kerjaya profesionalnya sebagai arkitek pemulihan dan jurugambar, penyelam, penangkap ular, dsb. Antara asetnya yang paling berharga ialah pengalaman yang luas dan bakat dalam penulisan, fotografi, seni bina, epigrafi dan tradisi lisan. Oleh sebab dedikasinya terhadap pemeliharaan dan pembaikan, Muzium Negara telah mentauliahkannya untuk mereka bentuk sebelas rumah tradisional Melayu yang terdapat di sebelas negeri di Malaysia untuk dibina di pusat pelancongan Taman Mini Malaysia, Ayer Keroh, Melaka. Lain-lain sumbangan berharga yang sangat membanggakannya termasuk yang berikut: | ||
* //Dia merancang dan membina sebuah rumah tradisional Melayu di Muzium Negara, Kuala Lumpur.// | * //Dia merancang dan membina sebuah rumah tradisional Melayu di Muzium Negara, Kuala Lumpur.// | ||
* //Dia menyediakan salasilah keluarga diraja Melayu dalam Dunia Melayu bagi Muzium Raja Johor (Istana Besar) Johor Baru.// | * //Dia menyediakan salasilah keluarga diraja Melayu dalam Dunia Melayu bagi Muzium Raja Johor (Istana Besar) Johor Baru.// | ||
* //Dia mereka bentuk sebuah rumah wakaf di Muzium Negara, Kuala Lumpur.// | * //Dia mereka bentuk sebuah rumah wakaf di Muzium Negara, Kuala Lumpur.// | ||
* //Dia mereka bentuk Rumah Universiti di Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.// | * //Dia mereka bentuk Rumah Universiti di Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.// | ||
- | * //Dia mereka bentuk sebuah rumah wakaf di Taman Pantun, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.// | + | * //Dia mereka bentuk sebuah rumah wakaf di Taman Pantun, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.//[1] |
+ | |||
+ | * **1968: Penangkap Ular @ Zoologi Geneva**: //" | ||
+ | |||
+ | * **1970: Perkahwinan**: | ||
+ | |||
+ | * **1973: Perunding Seni Bina Tradisional ASEAN**: //" | ||
+ | |||
+ | * **1975: Penyelidik @ Arkib Negara Malaysia**: //"Dia mula menganggap dirinya sebagai penyelidik selepas menghadiri sebuah kursus sejarah lisan pada tahun 1975 di Arkib Negara Malaysia, Kuala Lumpur, dan beberapa kursus lain dalam arkeologi seni bina, fotografi udara dan lukisan teknikal di pelbagai institut vokasional di Indonesia. Berbekalkan pendidikan dan latihan tersebut serta bakat dan kemahiran yang semula jadi, dia menjalani kehidupan yang berwarna-warni dan menguja dengan mengembara, menulis, mengambil gambar foto, mendraf dan mengumpul artifak Melayu. Dia telahmenulis banyak artikel tentang subjek kegemarannya iaitu seni bina tradisional, | ||
- | * **1968: Penangkap Ular @ Zoologi Geneva**: //"Pada tahun 1968, dia dipinjamkan kepada Zoologi Geneva dan ditugaskan untuk menangkap 2,000 ular yang berbeza dari seluruh | + | * **1978: Anugerah Khidmat Cemerlang |
- | * **1970: Perkahwinan**: //" | + | * **1979: Jurulatih @ Muzium Brunei**: //" |
- | * **1973: Perunding Seni Bina Tradisional ASEAN**: //"Pada tahun 1973, dia telah dilantik sebagai perunding seni bina tradisional ASEAN oleh Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan Malaysia."// | + | * **1984: Anugerah Penulis Terbaik Buku Rujukan Umum Masjid-Masjid**: //"Anugerah Penulis Terbaik Buku Rujukan Umum Masjid-Masjid di Semenanjung |
- | * **1975: Penyelidik | + | ==== 1989-1995: Karyawan Tamu @ ATMA, UKM ==== |
- | * **1978: Pingat Khidmat Cemerlang @ Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan**: //"Sumbangannya diiktiraf dalam berbagai bentuk, termasuk penganugerahan Pingat khidmat Cemerlang daripada Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan pada tahun 1978."// | + | * **1989-09-12 - 1995-09-12: Karyawan Tamu, Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)**: //"Pada 12 September 1989 beliau dilantik sebagai Karyawan Tamu (Penulis Tamu) di Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA), Universiti Kebangsaan Malaysia hingga tamat tempoh |
- | * **1979: Jurulatih @ Muzium Brunei**: //" | + | * **1990: Anugerah Khas Penulis Terbaik Buku Kota-Kota Melayu**: //" |
+ | |||
+ | * **1990-08-12: | ||
- | * **1990: Sarjana Kehormat Sastera, UKM**: //"Pada tahun 1990, ketika berkhidmat di UKM, dia dianugerahkan Sarjana Kehormat Sastera."// | + | {{:gambar:memoir-abdul-halim-nasir-dari-kampung-sekolah-ke-menara-gading.jpg? |
+ | //"Memoir Abdul Halim Nasir: Dari Kampung Sekolah ke Menara Gading. ABDUL HALIM NASIR adalah satu nama besar dalam dunia penulisan Melayu khususnya berkaitan dengan penyelidikan mengenai senibina Melayu, rumah tadisional Melayu, masjid, sungai dan perkara yang menyentuh kosmologi Melayu. DBP (Cetakan Pertama, 1998)"// | ||
===== Kegiatan ===== | ===== Kegiatan ===== | ||
Line 40: | Line 55: | ||
Memandangkan nilai sesuatu foto itu terletak pada keberlangsungan dan impak visualnya, maka ia lebih baik daripada lain-lain perantara. Hakikatnya dapat dilihat pada gambar foto N. A. Halim. Dia sedar bahawa sesuatu objek atau subjek tidak boleh dimengerti tanpa gambaran objek atau subjek itu sebagai sebahagian daripada satu keseluruhan. N. A. Halim telah berusaha untuk mendokumenkan seni bina Melayu dalam apa jua cara yang mungkin. Dia tidak membuat anggapan bahawa sebuah bangunan, masjid, perahu, rumah dan malahan sebatang sungai atau sebuah tasik yang diminatinya akal kekal seadanya sampai bila-bila. Kini, dia telah mengabadikan imej-imej itu bagi kita semua. Sebagai contoh, dia akan mengambil gambar sebatang rasuk dari berbagai sudut - tampak sisi, tampak atas dan tampak bawah - cara yang sama seperti seorang jurufoto bola sepak profesional yang akan menangkap gambar jaringan gol dari berbagai sudut. Di sinilah letaknya keunikan seni fotonya. Dia juga tahu bahawa semua bahan akan berguna pada seseorang, pada sesuatu tempat dan pada sesuatu ketika nanti. Sebelum gambar foto menjadi komoditi yang diperdagangkan N. A. Halim telah sedar bahawa satu hari nanti gambar fotonya akan menjadi berharga apabila objek yang diambil gambarnya tidak lagi wujud. \\ | Memandangkan nilai sesuatu foto itu terletak pada keberlangsungan dan impak visualnya, maka ia lebih baik daripada lain-lain perantara. Hakikatnya dapat dilihat pada gambar foto N. A. Halim. Dia sedar bahawa sesuatu objek atau subjek tidak boleh dimengerti tanpa gambaran objek atau subjek itu sebagai sebahagian daripada satu keseluruhan. N. A. Halim telah berusaha untuk mendokumenkan seni bina Melayu dalam apa jua cara yang mungkin. Dia tidak membuat anggapan bahawa sebuah bangunan, masjid, perahu, rumah dan malahan sebatang sungai atau sebuah tasik yang diminatinya akal kekal seadanya sampai bila-bila. Kini, dia telah mengabadikan imej-imej itu bagi kita semua. Sebagai contoh, dia akan mengambil gambar sebatang rasuk dari berbagai sudut - tampak sisi, tampak atas dan tampak bawah - cara yang sama seperti seorang jurufoto bola sepak profesional yang akan menangkap gambar jaringan gol dari berbagai sudut. Di sinilah letaknya keunikan seni fotonya. Dia juga tahu bahawa semua bahan akan berguna pada seseorang, pada sesuatu tempat dan pada sesuatu ketika nanti. Sebelum gambar foto menjadi komoditi yang diperdagangkan N. A. Halim telah sedar bahawa satu hari nanti gambar fotonya akan menjadi berharga apabila objek yang diambil gambarnya tidak lagi wujud. \\ | ||
\\ | \\ | ||
- | N. A. Halim merupakan seotang jurufoto amatur yang hebat, yang tidak pernah mengambil gambar semata-mata untuk dijual. Dia dianggap sebagai salah seorang perakam visual terhandal Malaysia pada abad ke-20 walaupun tidak pernah mendapat pendidikan formal dalam bidang fotografi. Bakatnya dalam mengambil gambar foto yang berguna diasah melalui pengalam dan pengkhususan. Minatnya terhadap mendokumenkan sejarah budaya Melayu bermula pada pertengahan tahun 1960-an ketika dia bertugas di Muzium Negara. Projek rasmi yang dilaksanakannya bagi muzium itu telah mendorongnya untuk mencari sebanyak mungkin peninggalan budaya yang masih wujud. Dia mengambil peluang itu bagi mengembangkan minatnya dalam bidang fotografi walaupun ia bidang yang sangat sibuk dan mahal. Ketika menjalankan beberapa tugas lapangan dia tertarik pada reka bentuk unik dan struktur indah bahan budaya Melayu - rumah, istana, perahu, masjid, batu nisan, sama ada masih baru atau dah lama, masih digunakan atau sudah ditinggalkan, | + | N. A. Halim merupakan seotang jurufoto amatur yang hebat, yang tidak pernah mengambil gambar semata-mata untuk dijual. Dia dianggap sebagai salah seorang perakam visual terhandal Malaysia pada abad ke-20 walaupun tidak pernah mendapat pendidikan formal dalam bidang fotografi. Bakatnya dalam mengambil gambar foto yang berguna diasah melalui pengalam dan pengkhususan. Minatnya terhadap mendokumenkan sejarah budaya Melayu bermula pada pertengahan tahun 1960-an ketika dia bertugas di Muzium Negara. Projek rasmi yang dilaksanakannya bagi muzium itu telah mendorongnya untuk mencari sebanyak mungkin peninggalan budaya yang masih wujud. Dia mengambil peluang itu bagi mengembangkan minatnya dalam bidang fotografi walaupun ia bidang yang sangat sibuk dan mahal. Ketika menjalankan beberapa tugas lapangan dia tertarik pada reka bentuk unik dan struktur indah bahan budaya Melayu - rumah, istana, perahu, masjid, batu nisan, sama ada masih baru atau dah lama, masih digunakan atau sudah ditinggalkan, |
===== Koleksi di ATMA, UKM ===== | ===== Koleksi di ATMA, UKM ===== | ||
Line 71: | Line 86: | ||
===== Sumber ===== | ===== Sumber ===== | ||
- | [1] malaycivilization.com @ Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA), Universiti Kebangsaan Malaysia, 24 Julai 2013: [[https:// | + | **[1]** malaycivilization.com @ Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA), Universiti Kebangsaan Malaysia, 24 Julai 2013: {{ : |
- | [2] Perpustakaan Negara Malaysia: [[https:// | + | **[2]** Perpustakaan Negara Malaysia: |
n_a_halim.1711434559.txt.gz · Last modified: 2024/03/26 14:29 by sazli