User Tools

Site Tools


n_a_halim

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revisionPrevious revision
Next revision
Previous revision
n_a_halim [2024/03/26 14:29] – [Koleksi di ATMA, UKM] sazlin_a_halim [2024/03/26 15:22] (kini) – [1989-1995: Karyawan Tamu @ ATMA, UKM] sazli
Line 7: Line 7:
 ===== Riwayat Hidup ===== ===== Riwayat Hidup =====
  
-  * **1938-03-17: Kelahiran**: //"N. A. Halim dilahirkan pada 17 Mac 1938, di Lenggong , Perak, dan meninggal dunia di Hospital Besar Kajang pada 25 Oktober 1999.Dia meninggalkan kampungnya menuju ke persekitaran yang asing di Kuala Lumpur dengan berbekalkan sekeping sijil Darjah 7 dari sebuah sekolah Melayu. Dia melakukan kerja rencambermula sebagai pelukis gambar dan potret di jalanan, kemudian sebagai juruelektrik dan juga seorang tukang masak."//+==== 1933-1963Awal Kehidupan ====
  
-  * **1963Pelukis Diorama @ Muzium Negara**: //"Bakat melukisnya dikesan oleh Allahyarham Mubin Sheppard (1905 - 1994)yang mengambilnya bekerja di Muzium Negara sebagai pengumpul dan pekerja lapangan. Begitulah bermulanya kerjayanya yang menguja di muzium sebagai pelukis diorama pada tahun 1963Dengan galakkan daripada Sheppard dan suasana yang sesuai bagi memupuk bakat serta kemahiran melukis dan mengumpul sampel hidupan liar, dia berasa sungguh bertenaga dan penuh dengan idea. Dia mengumpul sampel batu karang, ikan dan lain-lain organisma hidupan laut bagi membuat Diorama Lautan, dan harimau, harimau bintang, beruang serta lain-lain haiwan bagi menyiapkan Diorama Hutan untuk Muzium Negara."//+  * **1938-03-17Kelahiran**: //"N. A. Halim dilahirkan pada 17 Mac 1938, di Lenggong , Perak, dan meninggal dunia di Hospital Besar Kajang pada 25 Oktober 1999.Dia meninggalkan kampungnya menuju ke persekitaran yang asing di Kuala Lumpur dengan berbekalkan sekeping sijil Darjah 7 dari sebuah sekolah Melayu. Dia melakukan kerja rencam: bermula sebagai pelukis gambar dan potret di jalanankemudian sebagai juruelektrik dan juga seorang tukang masak."// [1] Sumber lain: //"Beliau dilahirkan pada 12 Mac 1938 di Kampung Masjid, Lenggong yang terletak di jajahan Hulu Perak."// [2]
  
-  * **1964-1988Pameran Sejarah Semula Jadi @ Muzium Negara**: //"Dia merupakan salah seorang daripada kakitangan yang bertanggung jawab menyediakan bahan bagi pameran sejarah semula jadi yang pertama di Muzium Negara pada tahun 1964, sebelum memilih untuk bersara pada tahun 1988. Ketika bertugas dengan muzium, dia menjelajah seluruh negara dan mengambil gambar segala perkara yang menarik perhatiannya. Muzium Negara menjadi tempat dia mengembangkan kerjaya profesionalnya sebagai arkitek pemulihan dan jurugambar, penyelam, penangkap ular, dsb. Antara asetnya yang paling berharga ialah pengalaman yang luas dan bakat dalam penulisan, fotografi, seni bina, epigrafi dan tradisi lisan. Oleh sebab dedikasinya terhadap pemeliharaan dan pembaikan, Muzium Negara telah mentauliahkannya untuk mereka bentuk sebelas rumah tradisional Melayu yang terdapat di sebelas negeri di Malaysia untuk dibina di pusat pelancongan Taman Mini Malaysia, Ayer Keroh, Melaka. Lain-lain sumbangan berharga yang sangat membanggakannya termasuk yang berikut:-"//+==== 1963-1988: Kakitangan Muzium Negara ==== 
 + 
 +  * **1963Pelukis Diorama @ Muzium Negara**: //"Bakat melukisnya dikesan oleh Allahyarham Mubin Sheppard (1905 - 1994), yang mengambilnya bekerja di Muzium Negara sebagai pengumpul dan pekerja lapangan. Begitulah bermulanya kerjayanya yang menguja di muzium sebagai pelukis diorama pada tahun 1963. Dengan galakkan daripada Sheppard dan suasana yang sesuai bagi memupuk bakat serta kemahiran melukis dan mengumpul sampel hidupan liar, dia berasa sungguh bertenaga dan penuh dengan idea. Dia mengumpul sampel batu karang, ikan dan lain-lain organisma hidupan laut bagi membuat Diorama Lautan, dan harimau, harimau bintang, beruang serta lain-lain haiwan bagi menyiapkan Diorama Hutan untuk Muzium Negara."// [1] Sumber lain: //"Mula bertugas di Jabatan Muzium Negara pada tahun 1963 iaitu semasa Allahyarham Tan Sri Sheppard menjadi Ketua Pengarah Muzium Negara yang pertama. Mula-mula bertugas sebagai pelukis bahagian ilmu kejadian dan kemudian sebagai Penyelidik Luar."// [2] 
 + 
 +  * **1964-1988**: //"Dia merupakan salah seorang daripada kakitangan yang bertanggung jawab menyediakan bahan bagi pameran sejarah semula jadi yang pertama di Muzium Negara pada tahun 1964, sebelum memilih untuk bersara pada tahun 1988. Ketika bertugas dengan muzium, dia menjelajah seluruh negara dan mengambil gambar segala perkara yang menarik perhatiannya. Muzium Negara menjadi tempat dia mengembangkan kerjaya profesionalnya sebagai arkitek pemulihan dan jurugambar, penyelam, penangkap ular, dsb. Antara asetnya yang paling berharga ialah pengalaman yang luas dan bakat dalam penulisan, fotografi, seni bina, epigrafi dan tradisi lisan. Oleh sebab dedikasinya terhadap pemeliharaan dan pembaikan, Muzium Negara telah mentauliahkannya untuk mereka bentuk sebelas rumah tradisional Melayu yang terdapat di sebelas negeri di Malaysia untuk dibina di pusat pelancongan Taman Mini Malaysia, Ayer Keroh, Melaka. Lain-lain sumbangan berharga yang sangat membanggakannya termasuk yang berikut:-"//
     * //Dia merancang dan membina sebuah rumah tradisional Melayu di Muzium Negara, Kuala Lumpur.//     * //Dia merancang dan membina sebuah rumah tradisional Melayu di Muzium Negara, Kuala Lumpur.//
     * //Dia menyediakan salasilah keluarga diraja Melayu dalam Dunia Melayu bagi Muzium Raja Johor (Istana Besar) Johor Baru.//     * //Dia menyediakan salasilah keluarga diraja Melayu dalam Dunia Melayu bagi Muzium Raja Johor (Istana Besar) Johor Baru.//
     * //Dia mereka bentuk sebuah rumah wakaf di Muzium Negara, Kuala Lumpur.//     * //Dia mereka bentuk sebuah rumah wakaf di Muzium Negara, Kuala Lumpur.//
     * //Dia mereka bentuk Rumah Universiti di Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.//     * //Dia mereka bentuk Rumah Universiti di Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.//
-    * //Dia mereka bentuk sebuah rumah wakaf di Taman Pantun, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.//+    * //Dia mereka bentuk sebuah rumah wakaf di Taman Pantun, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.//[1] 
 + 
 +  * **1968: Penangkap Ular @ Zoologi Geneva**: //"Pada tahun 1968, dia dipinjamkan kepada Zoologi Geneva dan ditugaskan untuk menangkap 2,000 ular yang berbeza dari seluruh Malaysia."// [1] 
 + 
 +  * **1970: Perkahwinan**: //"Pada tahun 1970 dia berkahwin dengan Cik Zainah binti Haji Musa dan telah menjalani kehidupan berkeluarga yang bahagia bersama empat cahaya mata, dua pasang lelaki dan perempuan."// [1] Sumber lain: //"Berkahwin pada tahun 1970 dengan Zainah Hj. Musa yang berasal dari Kampung Sungai Mulia Gombak, Kuala Lumpur. Beliau mempunyai 4 orang cahayamata."// [2] 
 + 
 +  * **1973: Perunding Seni Bina Tradisional ASEAN**: //"Pada tahun 1973, dia telah dilantik sebagai perunding seni bina tradisional ASEAN oleh Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan Malaysia."// [1] 
 + 
 +  * **1975: Penyelidik @ Arkib Negara Malaysia**: //"Dia mula menganggap dirinya sebagai penyelidik selepas menghadiri sebuah kursus sejarah lisan pada tahun 1975 di Arkib Negara Malaysia, Kuala Lumpur, dan beberapa kursus lain dalam arkeologi seni bina, fotografi udara dan lukisan teknikal di pelbagai institut vokasional di Indonesia. Berbekalkan pendidikan dan latihan tersebut serta bakat dan kemahiran yang semula jadi, dia menjalani kehidupan yang berwarna-warni dan menguja dengan mengembara, menulis, mengambil gambar foto, mendraf dan mengumpul artifak Melayu. Dia telahmenulis banyak artikel tentang subjek kegemarannya iaitu seni bina tradisional, sejarah, budaya, dan hidupan liar Melayu."// [1]
  
-  * **1968Penangkap Ular Zoologi Geneva**: //"Pada tahun 1968dia dipinjamkan kepada Zoologi Geneva dan ditugaskan untuk menangkap 2,000 ular yang berbeza dari seluruh Malaysia."//+  * **1978Anugerah Khidmat Cemerlang Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan**: //"Sumbangannya diiktiraf dalam berbagai bentuktermasuk penganugerahan Pingat khidmat Cemerlang daripada Kementerian KebudayaanBelia dan Sukan pada tahun 1978."// [1] Sumber lain: //"Beliau telah menerima beberapa anugerah seperti Anugerah Khidmat Cemerlang yang julung kali diadakan oleh Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan Malaysia pada tahun 1978."// [2]
  
-  * **1970Perkahwinan**: //"Pada tahun 1970 dia berkahwin dengan Cik Zainab binti Haji Musa dan telah menjalani kehidupan berkeluarga yang bahagia bersama empat cahaya matadua pasang lelaki dan perempuan."//+  * **1979Jurulatih @ Muzium Brunei**: //"Pada tahun 1979dia dipinjamkan kepada Muzium Brunei bagi memberikan kursus kepada kakitangan muzium itu."// [1]
  
-  * **1973Perunding Seni Bina Tradisional ASEAN**: //"Pada tahun 1973, dia telah dilantik sebagai perunding seni bina tradisional ASEAN oleh Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan Malaysia."//+  * **1984Anugerah Penulis Terbaik Buku Rujukan Umum Masjid-Masjid**: //"Anugerah Penulis Terbaik Buku Rujukan Umum Masjid-Masjid di Semenanjung Malaysia di Pesta Buku Malaysia pada tahun 1984."// [2]
  
-  * **1975Penyelidik Arkib Negara Malaysia**: //"Dia mula menganggap dirinya sebagai penyelidik selepas menghadiri sebuah kursus sejarah lisan pada tahun 1975 di Arkib Negara Malaysia, Kuala Lumpur, dan beberapa kursus lain dalam arkeologi seni bina, fotografi udara dan lukisan teknikal di pelbagai institut vokasional di Indonesia. Berbekalkan pendidikan dan latihan tersebut serta bakat dan kemahiran yang semula jadi, dia menjalani kehidupan yang berwarna-warni dan menguja dengan mengembara, menulis, mengambil gambar foto, mendraf dan mengumpul artifak Melayu. Dia telahmenulis banyak artikel tentang subjek kegemarannya iaitu seni bina tradisional, sejarah, budayadan hidupan liar Melayu."//+==== 1989-1995Karyawan Tamu ATMAUKM ====
  
-  * **1978Pingat Khidmat Cemerlang @ Kementerian KebudayaanBelia dan Sukan**: //"Sumbangannya diiktiraf dalam berbagai bentuk, termasuk penganugerahan Pingat khidmat Cemerlang daripada Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan pada tahun 1978."//+  * **1989-09-12 - 1995-09-12Karyawan TamuInstitut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)**: //"Pada 12 September 1989 beliau dilantik sebagai Karyawan Tamu (Penulis Tamu) di Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA), Universiti Kebangsaan Malaysia hingga tamat tempoh pada 12 September 1995 (6 tahun)."// [2]
  
-  * **1979Jurulatih @ Muzium Brunei**: //"Pada tahun 1979, dia dipinjamkan kepada Muzium Brunei bagi memberikan kursus kepada kakitangan muzium itu."//+  * **1990Anugerah Khas Penulis Terbaik Buku Kota-Kota Melayu**: //"Anugerah Khas Penulis Terbaik Buku Kota-Kota Melayu di Pesta Buku Malaysia 1990, anjuran Kementerian Pendidikan Malaysia."// [2] 
 +  
 +  * **1990-08-12: Sarjana Kehormat Sastera, UKM**: //"Pada tahun 1990, ketika berkhidmat di UKM, dia dianugerahkan Sarjana Kehormat Sastera."// [1] Sumber lain: //"Anugerah Ijazah Kehormat Sarjana Sastera di hari Konvokesyen ke 18, Universiti Kebangsaan Malaysia pada 12 Ogos 1990."// [2]
  
-  * **1990Sarjana Kehormat Sastera, UKM**: //"Pada tahun 1990ketika berkhidmat di UKMdia dianugerahkan Sarjana Kehormat Sastera."//+{{:gambar:memoir-abdul-halim-nasir-dari-kampung-sekolah-ke-menara-gading.jpg?200|}} \\ 
 +//"Memoir Abdul Halim Nasir: Dari Kampung Sekolah ke Menara Gading. ABDUL HALIM NASIR adalah satu nama besar dalam dunia penulisan Melayu khususnya berkaitan dengan penyelidikan mengenai senibina Melayurumah tadisional Melayumasjid, sungai dan perkara yang menyentuh kosmologi MelayuDBP (Cetakan Pertama, 1998)"// ([[https://kawahbuku.com/titles/memoir-abdul-halim-nasir-dari-kampung-sekolah-ke-menara-gading/|Kawah Buku]]).
  
 ===== Kegiatan ===== ===== Kegiatan =====
Line 40: Line 55:
 Memandangkan nilai sesuatu foto itu terletak pada keberlangsungan dan impak visualnya, maka ia lebih baik daripada lain-lain perantara. Hakikatnya dapat dilihat pada gambar foto N. A. Halim. Dia sedar bahawa sesuatu objek atau subjek tidak boleh dimengerti tanpa gambaran objek atau subjek itu sebagai sebahagian daripada satu keseluruhan. N. A. Halim telah berusaha untuk mendokumenkan seni bina Melayu dalam apa jua cara yang mungkin. Dia tidak membuat anggapan bahawa sebuah bangunan, masjid, perahu, rumah dan malahan sebatang sungai atau sebuah tasik yang diminatinya akal kekal seadanya sampai bila-bila. Kini, dia telah mengabadikan imej-imej itu bagi kita semua. Sebagai contoh, dia akan mengambil gambar sebatang rasuk dari berbagai sudut - tampak sisi, tampak atas dan tampak bawah - cara yang sama seperti seorang jurufoto bola sepak profesional yang akan menangkap gambar jaringan gol dari berbagai sudut. Di sinilah letaknya keunikan seni fotonya. Dia juga tahu bahawa semua bahan akan berguna pada seseorang, pada sesuatu tempat dan pada sesuatu ketika nanti. Sebelum gambar foto menjadi komoditi yang diperdagangkan N. A. Halim telah sedar bahawa satu hari nanti gambar fotonya akan menjadi berharga apabila objek yang diambil gambarnya tidak lagi wujud. \\ Memandangkan nilai sesuatu foto itu terletak pada keberlangsungan dan impak visualnya, maka ia lebih baik daripada lain-lain perantara. Hakikatnya dapat dilihat pada gambar foto N. A. Halim. Dia sedar bahawa sesuatu objek atau subjek tidak boleh dimengerti tanpa gambaran objek atau subjek itu sebagai sebahagian daripada satu keseluruhan. N. A. Halim telah berusaha untuk mendokumenkan seni bina Melayu dalam apa jua cara yang mungkin. Dia tidak membuat anggapan bahawa sebuah bangunan, masjid, perahu, rumah dan malahan sebatang sungai atau sebuah tasik yang diminatinya akal kekal seadanya sampai bila-bila. Kini, dia telah mengabadikan imej-imej itu bagi kita semua. Sebagai contoh, dia akan mengambil gambar sebatang rasuk dari berbagai sudut - tampak sisi, tampak atas dan tampak bawah - cara yang sama seperti seorang jurufoto bola sepak profesional yang akan menangkap gambar jaringan gol dari berbagai sudut. Di sinilah letaknya keunikan seni fotonya. Dia juga tahu bahawa semua bahan akan berguna pada seseorang, pada sesuatu tempat dan pada sesuatu ketika nanti. Sebelum gambar foto menjadi komoditi yang diperdagangkan N. A. Halim telah sedar bahawa satu hari nanti gambar fotonya akan menjadi berharga apabila objek yang diambil gambarnya tidak lagi wujud. \\
 \\ \\
-N. A. Halim merupakan seotang jurufoto amatur yang hebat, yang tidak pernah mengambil gambar semata-mata untuk dijual. Dia dianggap sebagai salah seorang perakam visual terhandal Malaysia pada abad ke-20 walaupun tidak pernah mendapat pendidikan formal dalam bidang fotografi. Bakatnya dalam mengambil gambar foto yang berguna diasah melalui pengalam dan pengkhususan. Minatnya terhadap mendokumenkan sejarah budaya Melayu bermula pada pertengahan tahun 1960-an ketika dia bertugas di Muzium Negara. Projek rasmi yang dilaksanakannya bagi muzium itu telah mendorongnya untuk mencari sebanyak mungkin peninggalan budaya yang masih wujud. Dia mengambil peluang itu bagi mengembangkan minatnya dalam bidang fotografi walaupun ia bidang yang sangat sibuk dan mahal. Ketika menjalankan beberapa tugas lapangan dia tertarik pada reka bentuk unik dan struktur indah bahan budaya Melayu - rumah, istana, perahu, masjid, batu nisan, sama ada masih baru atau dah lama, masih digunakan atau sudah ditinggalkan, berkeadaan baik atau usang. Dia mendapat kepuasan daripada aktiviti itu dan menjadi inspirasi bagi ramai yang lain. Dia mungkin tidak berniat untuk mewujudkan koleksi foto dan slaid yang besar apabila memulakannya 40 tahun yang lalu. Pasa asalnya dia mungkin mula mengumpul untuk kepuasannya sendiri. Walau apapun, dia sememangnya pengumpul yang berdedikasi. Dia menyimpan berkeping-keping maklumat visual dalam cara yang membingungkan, dan skop koleksinya menampakkan iltizamnya terhadap pendokumenan budaya Melayu dan Malaysia. Dia telah mengumpulkan sebuah koleksi yang hebat tentang pelbagai jenis subjek selama empat puluh tahun. Dia juga sedar bahawa bagi sesuatu gambar foto atau lakaran untuk mempunyai nilai maklumat, ia mesti disimpan dengan teratur supaya boleh dikenal pasti melalui prosedur mudah. Walaupun penstoran gambar foto dan slaid menggunakan sedikit ruang berbanding bahan cetak, namun gambar dan lakaran adalah lebih rentan dan susah dikendalikan. Penstoran itu sebaik-baiknya dikendalikan oleh sebuah institusi yang diwujudkan khas bagi tujuan itu, memastikan objek tersebut hanya boleh dicapai betul-betul bagi tujuan akademik dan seni sahaja. Kami berterima kasih pada beliau kerana mengabadikan dan memantapkan imej-mej tersebut melalui sifat geniusnya. Banyak gambar foto yang diambilnya pada tahun 1960-an kini menjadi sangat berharga. Dokumentasi fotonya menjadi bahan mentah yang tiada tandingan bagi semua terbitan dan seminarnya. Bagi N. A. Halim, sekeping gambar foto ialah dokumen yang penting. Kini gambar-gambar itu menjadi sumber maklumat bagi kita mengkaji budaya dan masyarakat Melayu dari tahun 1960-an hingga 1990-an. Adakah dia mengambil gambar untuk dirinya sendiri atau adakah terdapat prinsip yang membimbing keseniannya? Koleksinya ialah bukti nyata bagi aktiviti dan kejayaannya."//+N. A. Halim merupakan seotang jurufoto amatur yang hebat, yang tidak pernah mengambil gambar semata-mata untuk dijual. Dia dianggap sebagai salah seorang perakam visual terhandal Malaysia pada abad ke-20 walaupun tidak pernah mendapat pendidikan formal dalam bidang fotografi. Bakatnya dalam mengambil gambar foto yang berguna diasah melalui pengalam dan pengkhususan. Minatnya terhadap mendokumenkan sejarah budaya Melayu bermula pada pertengahan tahun 1960-an ketika dia bertugas di Muzium Negara. Projek rasmi yang dilaksanakannya bagi muzium itu telah mendorongnya untuk mencari sebanyak mungkin peninggalan budaya yang masih wujud. Dia mengambil peluang itu bagi mengembangkan minatnya dalam bidang fotografi walaupun ia bidang yang sangat sibuk dan mahal. Ketika menjalankan beberapa tugas lapangan dia tertarik pada reka bentuk unik dan struktur indah bahan budaya Melayu - rumah, istana, perahu, masjid, batu nisan, sama ada masih baru atau dah lama, masih digunakan atau sudah ditinggalkan, berkeadaan baik atau usang. Dia mendapat kepuasan daripada aktiviti itu dan menjadi inspirasi bagi ramai yang lain. Dia mungkin tidak berniat untuk mewujudkan koleksi foto dan slaid yang besar apabila memulakannya 40 tahun yang lalu. Pasa asalnya dia mungkin mula mengumpul untuk kepuasannya sendiri. Walau apapun, dia sememangnya pengumpul yang berdedikasi. Dia menyimpan berkeping-keping maklumat visual dalam cara yang membingungkan, dan skop koleksinya menampakkan iltizamnya terhadap pendokumenan budaya Melayu dan Malaysia. Dia telah mengumpulkan sebuah koleksi yang hebat tentang pelbagai jenis subjek selama empat puluh tahun. Dia juga sedar bahawa bagi sesuatu gambar foto atau lakaran untuk mempunyai nilai maklumat, ia mesti disimpan dengan teratur supaya boleh dikenal pasti melalui prosedur mudah. Walaupun penstoran gambar foto dan slaid menggunakan sedikit ruang berbanding bahan cetak, namun gambar dan lakaran adalah lebih rentan dan susah dikendalikan. Penstoran itu sebaik-baiknya dikendalikan oleh sebuah institusi yang diwujudkan khas bagi tujuan itu, memastikan objek tersebut hanya boleh dicapai betul-betul bagi tujuan akademik dan seni sahaja. Kami berterima kasih pada beliau kerana mengabadikan dan memantapkan imej-mej tersebut melalui sifat geniusnya. Banyak gambar foto yang diambilnya pada tahun 1960-an kini menjadi sangat berharga. Dokumentasi fotonya menjadi bahan mentah yang tiada tandingan bagi semua terbitan dan seminarnya. Bagi N. A. Halim, sekeping gambar foto ialah dokumen yang penting. Kini gambar-gambar itu menjadi sumber maklumat bagi kita mengkaji budaya dan masyarakat Melayu dari tahun 1960-an hingga 1990-an. Adakah dia mengambil gambar untuk dirinya sendiri atau adakah terdapat prinsip yang membimbing keseniannya? Koleksinya ialah bukti nyata bagi aktiviti dan kejayaannya."// [1]
  
 ===== Koleksi di ATMA, UKM ===== ===== Koleksi di ATMA, UKM =====
Line 71: Line 86:
 ===== Sumber ===== ===== Sumber =====
  
-[1] malaycivilization.com @ Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA), Universiti Kebangsaan Malaysia, 24 Julai 2013: [[https://malaycivilization.blogspot.com/2013/07/koleksi-khas-n-halim.html|"Koleksi Khas N. A Halim"]].+**[1]** malaycivilization.com @ Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA), Universiti Kebangsaan Malaysia, 24 Julai 2013: {{ :laman:malaycivilization.ukm.my_koleksi_khas_n._a_halim.pdf ||}}[[https://malaycivilization.blogspot.com/2013/07/koleksi-khas-n-halim.html|"Koleksi Khas N. A Halim"]].
  
-[2] Perpustakaan Negara Malaysia: [[https://www.pnm.gov.my/pnm/resources/UploadFile/Koleksi/Koleksi%20Peribadi/N.AHALIM_.pdf|"BIODATA N.A HALIM ( ABD HALIM NASIR )"]].+**[2]** Perpustakaan Negara Malaysia: {{ :makalah:n.ahalim_.pdf ||}}[[https://www.pnm.gov.my/pnm/resources/UploadFile/Koleksi/Koleksi%20Peribadi/N.AHALIM_.pdf|"BIODATA N.A HALIM ( ABD HALIM NASIR )"]].
  
n_a_halim.1711434559.txt.gz · Last modified: 2024/03/26 14:29 by sazli